RLS

Idag på expressen.se finns det några artiklar om RLS (Restless legs)
1
2
Är du drabbad?

Restless legs är ett vanligt tillstånd som yttrar sig som en obehagskänsla och oro i underbenen.
Besvären beskrivs ofta som "myrkrypningar" eller som att det suger eller spänner inne i benen.
Detta ger en ytterst obehaglig oro i benen så att det inte går att hålla dessa still.
Symtomen uppstår oftast vid vila och lindras av att man rör på benen.
Känslan av obehag sitter vanligtvis djupt inne i benen, någonstans mellan knäna och fotlederna.
Besvären förekommer dock ibland även i lår, fötter och armar.
I vissa fall uppträder även värk och smärta i samband med Restless legs.
Källa: http://restlesslegs.nu


RLS drabbas främst kvinnor och är tydligen ärftligt också.
Min mamma och mormor har det. Så jag har troligen fått det från dem.
Trist att jag fick det så tidigt, jag tror det dök upp redan på gymnasiet om inte tidigare.
Det har blivit värre genom åren.
Men det kommer i perioder, jag har inte haft ryck i benen på flera veckor när jag ska sova.
Så det är jag glad över, för det är otroligt jobbigt när det rycker i benen när jag ska sova.
Får oftast gå upp och röra på mig tills det känns bättre.
Jag ska nog kontakta min läkare för att få medicin, när bebisen är ute och jag inte ammar.
Man kanske får ta medicin när man är gravid, men det känns onödigt.
Enligt ovanstående hemsida så förvärras besvären under en graviditet, men för mig har det faktiskt blivit bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0